100 nap – Ketózz és fuss!

Változtasd meg az életed ketogén étrenddel!

Mit eszem egyáltalán?

Amióta elértem azt a súlyt, amit szerettem volna – 70 kg a 175 cm magasságomhoz – azóta egy húsz éve nem hallott strófa tűnt fel az életemben: Olyan sovány vagy, eszel te egyáltalán?

Hetven kiló egyrészt nem sovány. A BMI kalkulátor szerint optimális, de az sem érdekel különösebben, mert én jól érzem magam.

Arra viszont rájöttem, hogy a meghízásomhoz nagyban hozzájárult az, hogy amikor fiatalon 50 kg voltam, mennyi gúnyos és bántó megjegyzést kaptam. Gyakorlatilag bárkitől. A tanáraim vagy a szüleim, azok ismerősei, munkatársai rendszeresen élcelődtek azon, hogy átlátni rajtam, kizárt dolog, hogy én eszek valamit és átfér a focilabda a lábam között. Egy tinilánynak mi más kell?

Pedig ettem. Gyaníthatóan pajzsmirigy túlműködésem lehetett, ami most alulműködik. Bármit megehettem. Vagy legalábbis nem híztam tőle. Mert a szénhidrát feldolgozási zavaroknak már akkor voltak jelei.

Ma már nem veszem ezt fel, illetve megfelelően válaszolok a miközödhozzá és normális válasz közötti skálán, attól függően ki mennyire suttyó módon kérdezett. Alapvetően nem tudom miért kellene bárkivel megbeszélnem az étkezési szokásaimat. Az emberek borzalmasan tapintatlanok, nekem eszembe sem jutna, bármelyiktől megkérdezni, hogy: Hallod, mennyit eszel te, hogy ilyen kövér vagy?

Így néz ki egy éhező tányérja?

A másik csoport az, aki rákérdez arra, hogyan fogytam le, de amúgy a válasz nem érdekli. Nem is különösebben szeretem elmondani, arra tartom az Instagram profilom, meg ezt a blogot. Ha tudom, hogy olyan az illető, hogy okoskodni fog, akkor megmondom, hogy zsírszalonnával. Ezen jót derül és ha szerencsés vagyok, akkor lezártuk a beszélgetést.
Ugyanis ha nem, akkor rögtön kapok egy rakás kéretlen táplálkozási tanácsot, illetve fejcsóválást, hogy ez lehetetlen, egészségtelen és ő kizárt, hogy kibírná. 

Egyrészt mint látszik nem lehetetlen. Ezt a szót én általában nem szoktam elfogadni válaszként, most már meg főleg. Egészségtelen. Én egészségesebb vagyok tőle. Amikor 100 kiló voltam, akkor nem volt gondja senkinek azzal, hogy egészséges-e egy doboz fagyit együltő helyemben megenni. Kutatások elenyészőek ezzel kapcsolatban, hiszen senkinek nem érdeke kutatni, a gyógyszer nagyobb üzlet. De ha nem egészséges, akkor meg felnőtt ember vagyok, ugyanúgy, mint aki iszik, dohányzik, drogozik vagy zabál.

Az sem kizárt, hogy kibírná. Egyrészt egyáltalán nem kibírhatatlan, néhány nap kemény csak. Adaptálódás után pedig gyakorlatilag észrevétlen. Nincs éhség, de van energia. Ha nyitott valaki vagy értelmesen kérdez, szívesen válaszolok, aztán Instán is sokan írnak, de a trollkodásra nem vagyok vevő.

Mit NEM eszem?

Talán könnyebb innen megközelíteni, mert a boltban kapható áruk 90%-át nem eszem meg. Elsősorban ugye sok szénhidrátot tartalmazó ételeket nem eszem, így sem kenyeret, sem tésztát, sem krumplit, sem rizst, sőt egyéb alternatív köreteket sem, hiszen azokban is éppúgy rengeteg a szénhidrát, mint hagyományos társaikban.

Az első hetekben még sütöttem ilyen mindenféle mentes zsemléket, meg ropogósakat, de nem vesződöm vele, nem eszem és kész.

Mennyi a sok? Hát… Ketózishoz nekem max. 20-30 g/nap ch fogyasztás kell, azaz ezek közül egyik sem fér bele, max 1 falat erejéig. De ki áll meg egy falatnál? Jobb az, ha kizárom.

Általában nem eszek tejterméket sem – bár a keto engedi a zsíros túrót, sajtokat, a laktózérzékenységemnek szintén jobbat teszek, ha egyszerűen nem fogyasztom őket. Nagyon kemény, érlelt kecskesajt a kivétel, amit nagyon finomra vágva szoktam húsok mellé enni.

Ezzel ki is esett a két legnagyobb terület – a pékárúk és a tejtermékek. Mi van még? Nyilván ha kenyeret nem eszem, akkor édességet sem. Süteményeket, csokoládékat teljes mértékben ignoráltam már, illetve a mesterséges édesítőszereknek nem csak az ízét utálom, de elvi okokból sem fogyasztom, így mindenféle mentes sütizés sem jöhet szóba. Tehát nem helyettesítek.

Jaj, szegény! – szisszennek itt fel beszélgetőtársaim. Hello, az megvan, hogy ez az én döntésem? Tök jó, hogy sajnálsz, de igazából magadat sajnálod, pedig Te is tudod, hogy meg kellene tenned!

Mivel az élelmiszerek jelentős része tele van szénhidráttal, így gyakorlatilag úgy tudok elmenni a boltba, hogy komplett sorokat hagyok ki. Minimalizáltam minden ipari élelmiszert – konzervek, felvágottak, porok, ilyen-olyan kencék kimaradnak az étkezésemből. Nem 100%-osan, mert mustárt vagy BBQ szószt még mindig fogyasztok, de leginkább azért, mert nincs kedvem kutyulgatni. Majd annak is eljön az ideje.

Ja, és nem iszom alkoholt, mert azoknak is magas a cukortartalma, illetve kidob a ketózisból. Egy-egy pohár száraz bor vagy egy feles vodka állítólag nem árthat meg, még nem próbáltam.

Mit eszem?

Most, hogy elmondtam, hogy mennyi mindent nem eszek, felmerül a kérdés, hogy mi maradt. Elvileg nem sok, de azért ezek rendkívül jól variálhatóak.

Hal, saláta, víz! – egy Osmin Hernandez nevű őrült fickónak volt régebben egy műsora, ahol embereket fogyasztott le ezzel a nemesen egyszerű menüsorral, meg persze rengeteg mozgással! Ha nem is mindig hal, de nem áll messze tőle.  

A ketózishoz szénhidrát megvonás és zsír kell, amiből elő tudja állítani a máj a működéshez szükséges ketonokat. Zsírt szolgáltat a testem, vagyis eddig nagyrészt az szolgáltatta, most, hogy fogyóban a készlet, már kívülről kell bevinni.

Mielőtt bárki azt vizionálná, hogy bödönből eszem nagykanállal a zsírt, elmondom, hogy a sertészsíron kívül, amit mi általában zsír elnevezésű élelmiszerként tartunk számon, rengeteg más ételből lehet zsírhoz jutni. Margarinon nevelkedett nemzedékként ez furcsa lehet, hiszen eddig minden zsíros garantáltan eltömte az artériákat, égbe lőtte a koleszterinszintet és jegyet válthattunk a szívrohamra, de azóta sok év eltelt és kiderült egyrészt, hogy az sem jó. Sőt, éppen rossz. Valamint, hogy vannak jó zsírok és rossz zsírok, meg ugyanígy olajak is. Lehet, hogy 20 év múlva ez megint másképp lesz, de amíg ettől érzem jobban magam, addig ezt követem.

Szóval nem csak zsíros disznóhúsokat eszem, hanem tojást, avokádót, lazacot, olajbogyót, ahogy már említettem kecskesajtot, különféle magvakat (mandula, pekándió, pisztácia stb.)

Természetesen zöldségeket és némi gyümölcsöt is fogyasztok, de ezekből csak olyanokat, amelyek szénhidráttartalma alacsony. Saláta levelek, cukkini, hagyma, retek, brokkoli, uborka. Tehát elsősorban a zöld zöldségek elenyésző szénhidráttartalmuk miatt bátran ehetőek. Kevés paradicsom, még kevesebb paprika, pár szem gomba illetve gyümölcsökből az eper, málna és áfonya az, amiből időnként csipegetek pár szemet, ha épp veszünk a gyerekeknek.

De persze a fő élelmiszer az a hús. Én elsősorban a marhahúst szeretem, csirkét szinte nem is eszek, mióta így étkezem. Egyrészt eddig se szerettem, semmi íze nincs ezeknek a bolti csirkéknek, másrészt a fehér hús nem túl hasznos ebben az étrendben. Ha szárnyas, akkor kacsa mell vagy comb, ami nagyon ízletes és zsíros hús. 

Feldolgozott húsokból a száraz sonkákat vagy a friss kolbászt részesítem előnyben, de igyekszem ilyesmiből keveset enni, főleg ha tényleg nagyipari.

Időnként eszem olajos halat egy-egy saláta erejéig – tonhal, makréla, illetve savanyúságot pl. csalamádé, csemege uborka. Ezekből igyekszem nem cukrozottat venni, illetve olyan mennyiséget eszek belőle, hogy az nem számottevő.

Kávét iszom, naponta többet is – mandula és/vagy kókusztejjel. A ketó körökben oly divatos bulletproof kávét csak elvétve alkalmazom. Vajat ugye nem eszek, így kókuszzsírral forralom össze. Nem habosítom, meg semmi ilyesmi. De nem érzem nagy szükségét, hogy igyam. Vizet iszom sokat.

A tányérjaimat elnézve bizony nem lehet azt mondani, hogy én nem eszem. Sőt. Egyáltalán nem salátán élek vagy fénnyel táplálkozom. Másképp eszek, mint a nagy többség, de valódiak, kalória és tápanyagdúsak az ételeim.

Nagyon megváltozott az ízérzékelésem, az a kevés természetes cukor, amivel találkozom egy marék magban, pár szem gyümölcsben vagy egy kókusztejes kávéban, az kielégíti az igényeimet. Ha ketózisban vagyok, akkor nem is kívánom az édességet. Édességnek számít egy szelet bacon vagy egy darab kecskesajt.

Szóval semmi titkos nincs benne. Nem éhezem. Nem fogyasztok semmilyen extra szert, táplálékkiegészítőt, nem vásárolok különleges mentes élelmiszereket.

2 comments on “Mit eszem egyáltalán?

  1. Nagyon örülök hogy segítesz a bejegyzéseiddel.
    Korábban elkezdtem a ketogén diétát ,de hagytam hogy mások problémája letereljen a helyes útról,és abba hagytam .
    Ezért most szeretném újra elkezdeni.
    Előre is köszönöm a támogatást.

Hozzászólás a(z) Kanalas Miklósné bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

3 + tizennyolc =